zondag 21 oktober 2012

Stromingsverslag klas 6 - De ontdekking van de hemel


Harry Mulisch – De ontdekking van de hemel
De Bezige Bij, Amsterdam, 2001, 32e druk
Aantal pagina’s: 901
Genre: totaalroman, filosofische roman, psychologische roman

Samenvatting:

In de proloog vertelt ‘iemand’ aan ‘iemand anders’ hoe hij in opdracht van 'de Chef' het testimonium naar de hemel heeft teruggebracht. Het boek is als het ware zijn vertelling van deze prestatie.

Onno Quist krijgt een lift van Max Delius. Er ontwikkelt zich een buitengewone vriendschap tussen de twee, ze kunnen met elkaar praten zoals ze met niemand anders kunnen praten. Op een dag ontmoet Max de celliste Ada in een boekenwinkel, met wie hij een relatie krijgt. Max en Onno besluiten op onderzoek te gaan naar Max’ vader, een geëxecuteerde oorlogsmisdadiger die Max nauwelijks heeft gekend. Als Onno Max komt ophalen om naar het Rijksinstituut te gaan, laat Max Ada in de steek (hij vertelt haar niet wat hij gaat doen) en Ada verlaat hem hierom. Omdat Max niet vind wat hij zocht in het instituut, besluit hij de zomervakantie te gebruiken om zijn geschiedenis te zoeken en naar Polen te gaan. Terwijl hij Auschwitz bezoekt, krijgen Onno en Ada een relatie. Als ze met zijn drieën in Cuba zijn, heeft Ada eerst seks met Max en daarna met Onno. Een paar maande later blijkt ze zwanger te zijn (terwijl ze de pil gewoon geslikt heeft), maar zij en Max weten dus niet wie de vader is. Onno weet van niets en Ada en Max besluiten om hem niets te vertellen. Als ze met zijn drieën in Dwingeloo zijn, krijgen ze een telefoontje dat Adas vader een hartinfarct heeft gehad. Ze rijden naar het ziekenhuis, maar er waait een boom op de auto waardoor Ada buiten bewustzijn raakt. In het ziekenhuis blijkt er niets mis te zijn met de baby, maar Ada wordt maar niet wakker. Max’ gaat naar Adas moeder Sophia toe om haar het nieuws te vertellen. Adas vader blijkt overleden, en als Max ’s avonds blijft slapen heeft hij seks met haar. Er ontstaat een vreemd ritueel tussen hen: overdag zijn ze afstandelijk en zakelijk tegen elkaar, maar ’s nachts slapen ze samen. Ada blijkt intussen in een irreversibel coma te verkeren en zal niet meer wakker worden, haar kind zal via een keizersnede gehaald moeten worden. Onno kan en wil niet alleen voor het kind zorgen, waarop Max aanbied om het kind samen met Sophia op te voeden. Onno weet niets van hun ‘relatie’, maar ondanks het feit dat de constructie wat vreemd is wordt besloten dat het zo dan maar moet. Het kind wordt geboren en krijgt de naam Quinten. Quinten groeit op bij Max en Sophia op kasteel Groot Rechteren. Alle bewoners zijn erg cultureel en hoogopgeleid en Quinten leert van allemaal ontzettend veel. Onno komt zijn zoon soms opzoeken, maar denkt steeds minder aan hem en Ada en krijgt ook weer een nieuwe relatie. Quinten is erg intelligent, beeldschoon en is zowel erg nieuwsgierig als afstandelijk. Als Quinten op een dag Ada bezoekt, krijgt hij ’s nachts voor het eerst een droom over ‘de Burcht’, een droom die hij later opnieuw en opnieuw krijgt. Onno krijgt twee keer op een dag ontzettend slecht nieuws: hij kan geen rol meer spelen in de politiek en zijn vriendin Helga wordt vermoord. Hij verbrand alle schepen achter zich en laat alleen een brief achter voor Max, Sophia en Quinten waarin hij zegt dat ze hem niet kunnen vinden.  Onno verdwijnt in het niets en Quinten hoort vier jaar lang niets van hem. Ook de gelukkige tijden op het kasteel zijn over: de oude eigenaar sterft, er komt een verschrikkelijke nieuwe eigenaar voor in de plaats en veel aardige bewoners vertrekken. Ada takelt heel snel af en Max wordt getroffen door een meteoriet. Hierop besluit de dan zeventienjarige Quinten op zoek te gaan naar zijn vader. Hij gaat naar Italië, waar hij zijn vader na drie weken in Rome in het Pantheon vind. Ze trekken samen door de stad en Quinten interesseert zich heel erg voor het ‘Heilige der Heiligen’, omdat hij ervan overtuigd is dat de ark des verbonds zich hierbinnen bevind en hij het gevoel heeft dat het met zijn Burchtdroom te maken heeft. Hoewel Onno dit absoluut onzin vind kan hij Quinten niet meer tegenhouden. Quinten bereid een inbraak voor om de twee stenen met de tien geboden uit het Heilige der Heiligen te stelen. Deze inbraak lukt en ze nemen de twee stenen mee (hoewel Onno niet gelooft dat het ‘de wet’ is) en ze vluchten uit Italië. Quinten voelt aan dat hij zich door het toeval moet laten leiden en ze komen in Tel Aviv terecht. In Jeruzalem wordt Quinten als hij alleen is als het ware opgezogen door een visioen. Hij brengt de stenen tafelen en brengt ze naar de Gouden Poort. Als Onno even later aan de deur van Quintens kamer klopt, zijn Quinten en de stenen tafelen op onmogelijke wijze verdwenen. Hij belt Sophia in paniek op en zij vertelt hem dat Ada op precies hetzelfde tijdstip is gecremeerd.

Verwerkingsopdracht: Stroming

Ik denk dat De ontdekking van de Hemel tot het magisch realisme behoort

Het hele boek heeft een metafysisch, bovennatuurlijk karakter. Dat zijn veruit de belangrijkste thema’s in dit boek: God, godsdienst, verhouding van de mensen tot God, macht afnemen van god door kennis en geloven. Het magisch realisme gaat uit van twee zijden: de nuchtere, rationele realiteit en de irrationele droom. Het magisch realisme zit zelf tussen deze twee zijden in: op het moment dat ze samenkomen en het bovennatuurlijke opeens even zichtbaar wordt. Dat komt letterlijk terug in dit boek: ik zie Quinten als een metafysische aardbewoner, een schakel tussen de realiteit en het bovennatuurlijke. Hij leeft wel in de realiteit, maar toch is het voor iedereen duidelijk dat hij ‘anders’ is. Zijn irrationele droom (letterlijk de droom van de Burcht) geeft hem in wat hij moet doen, zonder dat hij dit zelf rationeel kan of wil verklaren. In het magisch realisme wordt geschreven in een koele, nuchtere taal (het is een onderstroming van de Nieuwe Zakelijkheid) over de droom. Door het realistisch maken van het irrationele, wordt de tekst geloofwaardig wat het magisch effect versterkt, omdat je het echt kan geloven.

Maar als hij over de drempel stapt, grijpt wederom een verandering plaats. Geschrokken blijft hij staan. Edgar naast zijn oor, de leerachtige klauwen met de harde nagels op zijn vel. De steenmassa’s om hem heen zijn bezig hun substantie te verliezen: het is of zij van hout worden… (pagina 887)

Ook gaat het magisch realisme uit van een verborgen samenhang: niets gebeurt zonder reden. Al lijkt alles in de werkelijkheid er toevallig aan toe te gaan, eigenlijk zit er een ‘verklaring’ achter. Toeval bestaat niet en alles heeft een diepere betekenis: de geschiedenis is een wetmatig proces.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten